تاریخچه برند مک دونالد

تاریخچه برند مک دونالد

1396/8/10 16:53:35   چهار شنبه

 

کمپانی مک دونالد هر روز بیش از ۱ درصد مردم جهان را سیر می کند، روزانه ۶۸ میلیون نفر از محصولات مک دونالد بهره مند می شوند، این شرکت در هر ثانیه بیش از ۷۵ عدد همبرگر به فروش می رساند.

 

مک دونالد 

 

 

اگر به اعداد و ارقام جمله بالا توجه کرده باشید حتما حدس می زنید که مک دونالد چه شرکت بزرگی است!

قطعا مدیریت چنین شرکت بزرگی نیاز به پشتکار، نظم و سخت کوشی صاحبان آن دارد که موفقیت های آنها پایدار بماند.

در این مقاله بطور خلاصه از تاریخچه شرکت مک دونالد، ویژگیهای آن و چگونگی گسترش آن در دنیا برایتان خواهیم گفت:

رویای ثروتمند شدن آقای ری کراک باعث شده بود تا دست به هر ریسکی بزند. بعد از جنگ جهانی دوم او به دنبال راهی برای ثروتمند شدن بود و شروع به فروختن دستگاه های مخلوط کن کرد.

در آن زمان با مخترع این محصول که قابلیت مخلوط کردن 6 مواد را داشت وارد مذاکره شد و خود را توزیع کننده انحصاری آن معرفی کرد. آقای کراک این کار را حدود 20 سال انجام داد ولی او را ثروتمند نکرد تا اینکه در سال 1954 یک شرکت بنام سن برناردینو در ایالت کالیفرنیا 8 دستگاه مخلوط کن از او خرید و همین سفارش کراک را کنجکاو کرد و باعث شد به سراغ صاحبان سن برناردینو که برادران مک دونالد و دیک بودند برود.

او نظر خود را مبنی بر گسترش رستورانهای مک دونالد در سرتاسر آمریکا با دو برادر در میان گذاشت و سر انجام پس از توافق و جلب نظر آنها در 1955 کمپانی مک دونالد را تاسیس کرد.

او 4 سال بعد انحصار نام مک دونالد را خرید و در 1958 یکصدمین میلیون همبرگر خود را فروخت.

جدا از شهرت به دست آمده برای شرکت مک دونالد بعد از حاصل شدن این پیشرفت ها کراک دست بردار نبود، ارائه سرویس های منحصر به فرد و شیوه بازاریابی نوین را در مک دونالد بنا کرد که باعث شده پس از گذشت بیش از 60 سال هنوز جز بهترین برندهای توزیع غذا در جهان باشد.

 

تبلیغات قدیمی شرکت مک دونالد 

 

آقای کراک در  سال1961 در رستوران جدیدی واقع در روستای الک گروو (ایالت ایلی نویز) یک کلاس آموزشی را برای کارمندان مک دونالد شروع کرد که بعدها این پروژه را تبدیل به دانشگاه و دوره های آموزشی کرد. در این دوره ها، امتیازداران و کارکنان رستورانها آموزش داده می شدند تا روشهای علمی ایجاد ساندویچ های مک دونالد را به طور صحیح بیاموزند.

نام دانشگاه جدید همبرگریو (دانشگاه همبرگر) بود!

همبرگریو آزمایشگاه تحقیق و توسعه برای گسترش روشهای آشپزی، سرد کردن، ذخیره سازی و خدمات دهی داشت و تا به امروز بیش از 80.000 نفر از این دوره ها فارغ التحصیل شده اند!

خرید محصولات مکدونالد


دانشگاه همبرگر مركز آموزش ویژه مدیران و كارمندان مك دونالد، تاكید زیادی روی خدمات به مشتری دارد. در همین رابطه یك دستورالعمل ۳۵۰ برگی استاندارد، برای تهیه غذا و استفاده از تجهیزات و امكانات وجود داشت که تا به امروز هم موجود است.

مثلاً در این دستورالعمل تاكید شده است كه هر روز درب ها دوبار شسته شود. حتی برای پوشیدن لباس كاركنان و نحوه نگهداری موها، استاندارد وجود دارد و كاركنان مرد باید سر خود را همانند سربازان تا حد معین تراشیده و كفشهایشان را واكس بزنند تا براق شود. زنان باید كفش تیره و پاشنه كوتاه، توری سرپوشیده و آرایش مختصر داشته باشند و همگی موظف به پوشش یکسان هستند.

نحوه پخت غذا كاملاً استاندارد است. یك پوند (حدود ۴۵۴ گرم) گوشت باید كمتر از ۱۹ درصد چربی داشته باشد و عرض همبرگر حدود ۳/۵ اینچ ( ۱۳.۴ سانتی متر) باشد، در هر همبرگر نباید بیش از یك چهارم اونس (حدود ۳۰ گرم) پیاز مصرف شود. مدت زمان نگهداری غذای پخته شده توسط اداره مركزی مشخص می شود. مثلاً چیپس هفت دقیقه، همبرگر ۱۰ دقیقه، قهوه ۳۰ دقیقه بعد از انقضای مدت غذا باید دور ریخته شود.

 

اولین رستوران drive-thru مک دونالد

 

کمپانی مک دونالد بصورت چشمگیری به تعداد شعبات خود در تمام دنیا افزوده ؛ بیش از ۳۵٬۰۰۰ شعبه در ۱۱۹ کشور، روزانه به ۶۴ میلیون مشتری سرویس می‌دهد.

محصولات مک‌ دونالد عبارتنداز: همبرگر، چیزبرگر، مرغ، سیب زمینی سرخ کرده، صبحانه، نوشابه‌ ها و بسیاری موارد دیگر که گاهی برحسب ذائقه یا فرهنگ محلی تغییراتی می‌کند. اخیراً شروع به عرضه سالاد، ساندویچ لقمه‌ای و میوه نیز کرده‌ است. بسیاری از مک‌ دونالدها مکانی برای بازی کودکان دارند.

امروزه دفتر مرکزی این شرکت در اوک بروک، ایلینوی، ایالات متحده آمریکا قرار دارد. درآمد کمپانی مک‌ دونالد در سه ساله منتهی به سال ۲۰۰۷، با رشدی ۲۷ درصدی به ۲۲٬۸میلیارد دلار رسید.

و خوب است بدانید که کمپانی مک دونالد به عقاید و ذائقه مشتریان خود در هر کشور و منطقه احترام میگذارد، به این صورت که مثلاً، در هند به دلیل اعتقاد مردمانش به گاو و گوساله از گوشت گوسفند استفاده می نماید و یا در کشورهای مسلمان از گوشت خوک استفاده نمی کند و یا ذبح اسلامی را در نظر می گیرد. و این باعث شده محبوبیت خود را صد چندان کند.

 

روز جهانی ضد کمپانی مک دونالد

البته که شهرت و بین اللملی بودن همیشه مشکلاتی را بهمراه خود دارد که رقبا سعی بر پایین کشیدن کمپانی موفق را دارند. پس از توسعه کمپانی مک‌ دونالد در سطح جهانی، رفته رفته برخی مسائل و مشکلات اخلاقی شهرت این شرکت را تحت تاثیر قرار داد و روز به روز تعداد معترضان ضد کمپانی مک‌ دونالد افزود. معترضین حتی روز 16 اکتبر را "روز ضد مک ‌دونالد" نامگذاری کردند. این اعتراضات آنجا خود را نشان داد که در شورشهای ضد سرمایه‌ داری در انگلیس، رستورانهای مک‌ دونالد اولین جایی بود که مورد حمله قرار گرفت. البته بیشترین آسیبی که به شهرت مک‌ دونالد وارد شد در خصوص دادگاه مک‌ لیبل (McLibel) بود. در این پرونده کمپانی مک دونالد از فعالانی که به توزیع دست‌ نوشته‌هایی با موضوع "مشکل مک‌ دونالد چیست" کرده بودند شکایت کرد و انتظار داشت که دادگاه به سرعت حکمی سنگین برای متهمان صادر کند. در عوض این پرونده نزدیک به دو سال و نیم در جریان بود و به یکی از طولانی‌ترین پرونده‌های تاریخ قضایی انگلیس تبدیل شد.

 

روز جهانی ضد مک دونالد

 

به هر حال با تمام اعتراض ها، پیشرفت کمپانی مک دونالد روز به روز چشمگیرتر شده و توانسته مشتریان پروپاقرصی را برای خود دست و پا کند!

اگر روزی آمار عجبی از کمپانی مک دونالد شنیدید تعجب نکنید زیرا شرکتی که غذای بیش از 1 درصد از مردم دنیا را تامین می کند یک غول در دنیای تجارت است.

کراک یک جمله معروف از خود به یادگار گذاشت که می گوید:

اگر هر بار با تکرار واژه های، کیفیت، خدمات، نظافت، یک آجر داشتم، فکر می کنم می توانستم با آجرهایم، پلی بروی اقیانوس اطلس بسازم.

خرید محصولات مکدونالد

 

نظر خود را ثبت کنید

نظرات

ایجاد شده در: 1397/5/2 13:44:52   سه شنبه

مقاله فوق العاده ای بود

خیلی پر محتوا و عالی بود. ممنون